Op vakantie naar Curaçao met een baby van 9 maanden

Gepubliceerd op 16 november 2020 om 14:58

Al jaren reizen wij minimaal één keer per jaar naar Curaçao. Het voelt hier echt als ons tweede thuis. Eigenlijk zouden wij in maart al naar het tropische eiland gaan maar helaas gooide het corona virus roet in het eten. Via KLM kregen wij vouchers en deze hebben wij afgelopen oktober alsnog gebruikt om op reis te gaan. Dit maal niet met een baby van twee maanden oud maar van negen! Ik kan je alvast één ding verklappen, wat is het ons mega, super, duper goed bevallen!

Op 23 oktober hadden wij een vlucht overdag. Dit had ik expres zo geboekt zodat ik me niet schuldig zou voelen als Olivia zou gaan huilen of vervelend zou doen. Alle mensen aan boord zouden normaal gesproken ook niet overdag slapen toch? :) Haar ochtendslaapje deed ze in de auto richting Schiphol. Bij het boeken van de vlucht via KLM, kon je ook een babybedje reserveren. Eigenlijk, volgens de richtlijnen, zou Olivia al ietsje te groot zijn, mar ach dacht ik.. die paar CM zien ze toch niet. Doordat we het babybedje hadden gereserveerd kregen we automatisch plekken met extra beenruimte. Naast ons zat een ander stel met een baby die twee weken jonger was. Olivia en Lorena konden dus lekker samen spelen! Hoe fijn! In totaal heeft Olivia twee keer 20 minuten en één keer 45 minuten geslapen. Helemaal tevreden was ik hiermee! Slapen in het babybedje lukte overigens niet echt. Het bedje hangt aan een muurtje en Olivia vond het maar al te interessant om er proberen uit te klimmen of te flirten met mede passagiers.

Eenmaal aangekomen hadden we een huurauto geregeld inclusief autostoeltje. Het appartement waarin we verbleven was geboekt via Airbnb en was uitermate kindvriendelijk! Er stond een ledikantje klaar, opgemaakt en al. Er hing zelfs een klamboe boven voor de muggen. Ook waren er traphekjes, kinderstoel en zelfs opblaas speelgoed voor op het strand aanwezig. Ik kan iedereen aanraden die met kleine kinderen reist om een appartement te boeken waarbij je twee slaapkamers hebt, een aparte woonkamer/buitenruimte en een keukentje. Olivia sliep op haar eigen slaapkamer, net zoals thuis. Hierdoor hadden wij net zoals thuis de avond én alle ruimte voor onszelf. Nog een tip die ik iedereen kan meegeven, neem je eigen hoeslaken mee voor het ledikantje. Deze ruikt naar thuis en helpt je kindje wellicht beter/sneller slapen. Wij kwamen 's avonds om 19:00 aan en het was dus meteen bedtijd voor Olivia. De eerste nacht heeft ze al meteen doorgeslapen tot de volgende ochtend, waardoor we gelijk in het juiste ritme zaten! Ik heb me dan ook meteen aangepast aan lokale tijd qua voedingsmomenten.

Wat doe je als je op een tropisch eiland bent? Juist ja. Volop relaxen op het strand! 'S Ochtends werd Olivia wakker om 07:00, fles erin, samen ontbijten en om 09:00 haar ochtendslaapje. Dit alles deden we op ons gemakkie in het appartement.  Olivia sliep thuis tijdens haar ochtendslaapje meestal maar 45 minuten, op vakantie 2 uur! Om 11:00 werd ze dus weer wakker en zorgden wij dat we helemaal klaar waren om naar het strand te gaan. Tips voor baby proof items om mee te nemen naar het strand? Wij hadden een oud hoeslaken mee, waar we stenen inlegden zodat de hoeken omhoog bleven staan. Dit was dan Olivia haar speeldomein (voor zover ze hierin bleef ;-)). Ook hadden we nieuw speelgoed gekocht bij de Action, die ze nog niet kende. Een buggy of andere slaapplek. Het hoeslaken spande we over de kinderwagen/ een boom heen zodat ze haar eigen tentje had waar ze kon slapen voor haar middagslaapje. En vergeet verder natuurlijk niet de obvious dingen als zonnebrand, zonnehoedje, uv pakje enzovoort. De stranddagen gingen bij ons dus eigenlijk perfect. Ze was een echte waterrat en heeft zich heel goed vermaakt in de branding, op ons bedje of in haar ''speeldomein''. Verder deed ze dus vaak een middagdutje in de buggy (rond 14:00). Lukte het niet om haar binnen 20 minuten in slaap te krijgen? Dan gingen we terug naar het appartement! Meestal probeerden we de stranddag dan iets te rekken tot 15:00 en sliep ze thuis.

We zijn er tijdens deze vakantie zeker achter gekomen dat je beter kan zorgen dat je kleintje genoeg slaapt, dan heb je zelf ook een goede en relaxte vakantie. Het avondeten was altijd een race tegen de klok. Een stranddag is mega uitputtend voor je baby door alle nieuwe indrukken en waarschijnlijk de warmte. Wij zorgden dan ook dat we stipt 18:00 bij een restaurant waren en hier uiterlijk om 19:00 weer vertrokken! Olivia houdt er niet zo van om stil te zitten en zo ook aan tafel in een restaurant. Veel restaurants hadden ook de tuigjes uit de kinderstoelen geknipt waardoor Olivia overal makkelijk uit kon klimmen. Al met al prima natuurlijk, want op deze manier lag Olivia uiterlijk 20:00 in bed.

De terugvlucht was een nachtvlucht. Een beetje angstig was ik hier zelf voor. Dit had ik namelijk in eerste instantie niet geboekt, maar omdat wij onze vakantie verlengd hadden, hadden we dus nu ineens een nachtvlucht. 17:00 aan boord, Olivia kreeg haar avondeten en een flesje toe. Ze is behoorlijk snel afgeleid en bleef dus ook maar aandacht trekken van medepassagiers. Ik ben bij de WC's gaan staan en heb haar even uit de ''drukte'' gehaald om haar rustig te maken zodat ze een beetje rozig werd. Wij hadden weer het babybedje en dit keer drie stoelen voor onszelf. Het babybedje hebben we op de grond gezet en met de KLM dekentjes een tentje boven het bedje gebouwd. Hierdoor werd ze niet afgeleid en konden we  haar wegleggen. In totaal heeft ze 6 uur (!) geslapen. Mega, mega, mega fijn! Zeker aangezien je in Nederland om 07:00 's ochtends aankomt en het dus wel handig is als ze meteen weer een beetje in het juiste ritme zit. Het heeft uiteindelijk ongeveer 5 dagen geduurd om haar volledig in het Nederlandse ritme terug te krijgen. Maar, wat was het het waard!

Wij hebben ons écht heel erg vermaakt en zijn de volgende vakantie al aan het bedenken. Waarschijnlijk dan op vakantie met twee baby's! Nog spannender! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om deze blog te lezen!